Brukerstøtte og driftsmeldinger

Brukerstøtte er tilgjengelig for UiBs ansatte gjennom UiBhjelp, telefon (55 58 39 39) og chat. Oppgavene roteres mellom de ansatte i faggruppen og fordeles gjennom ukeplanen. Les mer om brukerstøtten eller ta en titt på serviceerklæringen vår.

Oppretting og avslutning av brukere i ephorte

Det er kun leder som kan autorisere brukere med rolle og tilganger i ephorte. Bestillinger opprettes her.

Bestillingen dukker opp i ephorte, i den årlige saken for bestilling/endring/lukking av brukere. Bestillingen utløser samtidig en sak i UiBhjelp og tas hånd om av personen som er på brukerstøtte.

Sakstittel: ephortetilgang åååå

Administrativ enhet: 2190 HR-avdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 041.1
Én sak per kalenderår

Journalposter

Dok

U. off.

Søknad om å opprette eller slette tilgang i ePhorte - kode for administrativ enhet

Y

Oppretting av bruker

  • Ved autorisering av brukere i ephorte kontrolleres alltid følgende:

    • Den som autoriserer skal ha myndighet til dette: Leder autoriserer.

    • Tilgangene det bes om, skal være rimelige med tanke på stillingstype.

    • Rett feide/alias må være oppgitt: Feiden søkes opp i Outlook.

      • For å søke opp feiden, velg knappen for ny e-post.

      • Når du har valgt ny e-post, klikk på knappen for hvem du vil sende til (til-knappen). I vinduet som da åpner seg, skriver du inn navnet på brukeren du vil opprette – i feltet øverst til venstre.

      • Sjekk at det i feltet Adressebok står Global adresseliste. Dette da alternativet Offline Global Address List ikke alltid er helt oppdatert.

      • Høyreklikk på navnet til den nye brukeren og velg Egenskaper. Brukerinformasjonen (alias, navn, tlf. etc.) limes inn fra Outlook - slik minimeres muligheten for feilkilder.

  • Sjekk at saksbehandler-initialene ikke allerede er i bruk. Sjekk også kursbasen for dette. Søk etter initialene i Verktøy, Brukeradministrasjon/tilgangsstyring, Person/roller og Initialer.

  • Sjekk også at initialene ikke allerede er brukt i kursbasen. Dette da det også skal opprettes en bruker i kursbasen. I kursbasen er det ikke nødvendig å legge inn de samme tilgangskodene som brukeren er registrert med i produksjonsbasen. I stedet benyttes bare tilgangskoden UO. For brukerrollen saksbehandler registreres UO-koden på personnivå, for ledere på enhetsnivå.

  • Initialene skal være på minimum tre bokstaver.

    • Velg først de to første bokstavene i fornavnet og den første i etternavnet.

    • Er disse i bruk velges de to første i fornavnet og de to første i etternavnet.

    • Er disse i bruk velges de tre første i fornavnet og de to første i etternavnet.

    • Er disse i bruk velges de tre første i fornavnet og de tre første i etternavnet.

    • Osv.

  • Merk at feltet for mellomnavn ikke er i bruk. Ved innføring av ephorte ble det bestemt at dette feltet ikke skulle benyttes.

  • Ved to etternavn skrives det første i samme felt som feltet for fornavn. Doble etternavn (navn med bindestrek) skrives i feltet for etternavn.

Avslutning av bruker

Når saksbehandlere eller ledere slutter, er det viktig at de rydder i sakarkivsystemet før siste arbeidsdag. Før ephortebrukeren slutter, må brukeren, brukerens leder og en arkivar sjekke følgende:

Brukerens ansvar:

  • Journalposter må være ferdigstilt. Det vil si at ingen journalposter skal stå i status Reservert eller Midlertidig registrert.

  • Journalposter må være ferdig godkjent (ingen har status G). Eventuelle journalposter som ikke ennå er godkjent, må overføres til en annen saksbehandler.

  • Restanser må enten være avskrevet, eller journalpostene må overføres til en annen saksbehandler.

  • Utgående brev (journalposter med dokumenttype U) i status Ferdig må være ekspedert til mottaker. Dette skal framkomme i feltene Forsendelsesmåte og Forsendelsesstatus.

  • Journalposter sendt ut som signeringsoppdrag – men som ikke er signert eller avvist - må overføres til en annen saksbehandler. Dette da signeringsoppdrag må returneres til en aktiv saksbehandler. Ikke-signerte oppdrag vises i saksbehandlersøket Teknisk feil (digital post).

  • Søket Utsjekkede dokumenter skal være tomt. Dokumenter som måtte finnes i dette søket, må sjekkes inn.

  • Saker i søket Mine aktive saksmapper må ferdigstilles eller flyttes til en annen bruker.

Lederens ansvar:

  • Journalposter mottatt for godkjenning (i søket Mottatte oppgaver) må enten være godkjent eller avvist .

Arkivaren stenger brukerrollen når alt over er klart:

  • Autorisasjoner stenges – på enhetsnivå (Til dato) der dette er aktuelt, og på personnivå (i feltet Klarering).

  • Brukerroller påføres en dato – i feltet Til dato.


Varsling og oppfølgning av tekniske problemer

Denne rutinen beskriver tiltak som skal iverksettes av dokumentasjonsforvalter dersom ephorte/Elements eller sentrale funksjoner i ephorte/Elements er nede. Den som først oppdager problemet, melder det inn og følger punktene nedenfor.

Feilsituasjoner hos driftsleverandør USIT (UiO)

Feilsituasjoner hos driftsleverandør USIT (UiO) kan eksempelvis være:

  • Webserver for ephorte/Elements er nede

  • Oracle-database(r) er nede

  • Server for autentisering (UHAD) er nede

  • Det er fullt på fillager

Dette er feilsituasjoner som stort sett gjør at ephorte/Elements er utilgjengelig, med unntak av siste punkt, som berører lagring, men ikke søk.

Hva du må gjøre:

  1. Send en e-post til ephorte-drift@usit.uio.no, og beskriv feilsituasjonen, gjerne med feilmelding du får opp.

  2. Gi beskjed til resten av faggruppen i Teams om at e-posten er sendt, for å unngå at flere melder inn til USIT om det samme.

  3. Om det er tidlig på dagen, og feilen sannsynligvis berører få, avvent noen minutter for å se om feilen blir løst raskt.

  4. Om feilen ikke løses raskt, eller det er litt utpå dagen, send en e-post til ephorte@uib.no, og beskriv feilsituasjonen, og hvilke tiltak som er iverksatt. Husk at du må godkjenne utsendelsen under «Behandle forespørsler» i Mailman.

  5. Om det er en omfattende feilsituasjon der det kan påregnes lang nedetid, legg ut en driftsmelding i UiBhjelp, se KI 0832. Denne vil vises til venstre på hovedsiden i UiBhjelp, og forebygge at mange oppretter sak som skyldes nedetiden. e. Når feilsituasjonen er løst, send en ny e-post til ephorte@uib.no, og informer om dette, og lukk evt. driftsmelding i UiBhjelp.

Nedetid i sentrale funksjoner

Nedetid i en eller flere av sentrale funksjoner, som f.eks sending av digital post eller signeringsoppdrag, eller oppslag i Folkeregisteret. Dette kan eksempelvis skyldes:

  • Digital post til innbygger er nede

  • eSignering er nede

  • Driftsforstyrrelser hos underleverandør TietoEVRY til Folkeregisteret

Hva du må gjøre:

  1. Sjekk Digdirs nettside. Her vil du kunne se om noen av de statlige fellestjenestene er nede Om oppslag i Folkeregisteret ikke fungerer, send en e-post til onlineservice@tietoevry.com, og be om status for Folkeregisteret. Dersom Digdirs side ikke indikerer at noe er nede, samtidig som det er problemer med sentrale funksjoner i ephorte/Elements, så kan problemet ligge hos USIT. Send i så fall en e-post til ephorte-drift@usit.uio.no.

  2. Gi beskjed til resten av faggruppen i Teams om at e-posten er sendt, for å unngå at flere melder inn til USIT om det samme.

  3. Om det er tidlig på dagen, og feilen sannsynligvis berører få, avvent noen minutter for å se om feilen blir løst raskt

  4. Om feilen ikke løses raskt, eller det er litt utpå dagen, send en e-post til ephorte@uib.no, og beskriv feilsituasjonen, og hvilke tiltak som er iverksatt. Husk at du må godkjenne utsendelsen under «Behandle forespørsler» i Mailman.

  5. Om det er en omfattende feilsituasjon der det kan påregnes lang nedetid, legg ut en driftsmelding i UiBhjelp, se KI 0832. Denne vil vises til venstre på hovedsiden i UiBhjelp, og forebygge at mange oppretter sak som skyldes nedetiden. e. Når feilsituasjonen er løst, send en ny e-post til ephorte@uib.no, og lukk evt. driftsmelding i UiBhjelp.

Lenker for driftsmeldinger