Økonomisaker
Anskaffelser
Anskaffelser ved UiB får et ANSK-nummer som skal brukes i saks- og journalposttitler.
Sakstittelen følger dette oppsettet:
ANSK-Anskaffelsesnummer Vare-/tjenestebeskrivelse (Leverandør)
For eksempel: ANSK-24-9999 Møbler og inventar (Gudmunds møbelfabrikk)
Sakstittel: ANSK-åå-xxxx Vare-/tjenestebeskrivelse (Leverandør)
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 053.1
Én sak per anskaffelse/anbudsrunde
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Meddelelse om avvisning av tilbud fra konkurransen ANSK-åå-xxxx |
U |
Vurderes |
Meddelelse om kontraktstildeling ANSK-åå-xxxx
Sendes til alle parter. Tildelingsbrev skjermes ikke, mens avvisningsbrev vurderes
skjermet etter avvisningsgrunn
|
U
|
Vurderes
|
Klage på tildeling ANSK-åå-xxxx |
I |
Vurderes |
Klage til Klagenemnda for offentlige anskaffelser, tilsvar til klage ANSK-åå-xxxx |
U |
Vurderes |
Signert kontrakt ANSK-åå-xxxx |
U/I |
K § 13,1 |
Andre dokumenter kan forekomme, f.eks. kontraktsendringer eller innsynskrav |
Vurderes |
Budsjett-, regnskaps- og rapporteringssaker
Administrative og tekniske funksjoner
Økonomiavdelingen sender ut et skjema til UiBs enheter for å kartlegge hvordan de administrative og tekniske funksjonene fordeles på faglige og administrative enheter. Det opprettes én sak per regnskapsår.
Sakstittel: Administrative og tekniske funksjoner åååå
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 210
Én sak per regnskapsår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Kartlegging av administrative og tekniske funksjoner åååå |
N |
Budsjett, budsjettprosess og rapportering ved Universitetet i Bergen
All intern korrespondanse mellom sentraladministrasjonen og enhetene om budsjett, budsjettprosess og rapportering, inkludert saker fra universitetsstyret. Det opprettes én sak per budsjettår.
Sakstittel: Budsjett, budsjettprosess og rapportering ved Universitetet i Bergen
åååå
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 113
Én sak per budsjettår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Budsjettprosessen for åååå |
N/S |
|
Foreløpige rammer for budsjett åååå |
N/S |
|
Innspill til budsjett åååå - enhet |
N |
|
Budsjettramme åååå - enhet |
N |
|
Budsjett åååå - tema |
N |
Budsjett og rapportering ved fakultetene
All korrespondanse mellom fakultetet og instituttene om budsjett og rapportering for hvert budsjettår. Det opprettes én sak per fakultet per budsjettår, og sakstittelen følger dette oppsettet:
Budsjett og rapportering åååå - fakultet
For eksempel: Budsjett og rapportering 2024 - Det psykologiske fakultet
Sakstittel: Budsjett og rapportering åååå - fakultet
Administrativ enhet: Fakultet
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 113
Én sak per fakultet per budsjettår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Budsjettildeling, budsjettforslag, etc. |
N |
Regnskaps- og årsavslutning
Riksrevisjonen sender i begynnelsen av hvert år ut et brev der de ber om å få tilsendt foregående års årsregnskap. Det opprettes én sak per regnskapsår og sakstittelen følger dette oppsettet:
Regnskaps- og årsavslutning åååå for Universitetet i Bergen
For eksempel: Regnskaps- og årsavslutning 2024 for Universitetet i Bergen
Sakstittel: Regnskaps- og årsavslutning åååå for Universitetet i Bergen
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 134
Én sak per regnskapsår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Regnskaps- og årsavslutning åååå for Universitetet i Bergen
Brev fra Riksrevisjonen
Svaret lastes opp i riksrevisjonens filopplasting Datalast
|
I
|
Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av selskaper under Kunnskapsdepartementet
På vegne av Riksrevisjonen ber NOKUT (på vegne av Kunnskapsdepartementet) om årsrapporter fra forvaltningen av UiBs aksjeselskaper. Det opprettes én sak per regnskapsår og sakstittelen følger dette oppsettet:
Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av selskaper under Kunnskapsdepartementet åååå
For eksempel: Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av selskaper under Kunnskapsdepartementet 2024
Sakstittel: Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av selskaper under
Kunnskapsdepartementet åååå
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 134
Én sak per regnskapsår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Riksrevisjonens kontroll av universitet- og høyskolers forvaltning av selskaper
- beretninger for åååå
Brev fra NOKUT/Kunnskapsdepartementet
|
I
|
|
Rapportering av statens eierinteresser - selskap
|
U
|
Statsbudsjett og rapportering
All korrespondanse mellom UiB og Kunnskapsdepartementet om statsbudsjettet, inkludert saker fra universitetsstyret. Det opprettes én sak per budsjettår, og sakstittelen følger dette oppsettet:
Statsbudsjett og rapportering åååå
For eksempel: Statsbudsjett og rapportering 2024
Sakstittel: Statsbudsjett og rapportering åååå
Administrativ enhet: 2120 Universitetsdirektørens kontor
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 113
Én sak per budsjettår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Budsjettildeling, budsjettforslag, etc. |
Statsregnskapet
All korrespondanse mellom UiB og Kunnskapsdepartementet om statsregnskapet, inkludert saker til universitetsstyret. Enhetenes egne styresaker om økonomisk status gjennom året holdes i egne saksnumre, for eksempel én sak per år.
Det opprettes én sak per regnskapsår, og sakstittelen følger dette oppsettet:
Statsregnskapet - regnskapsrapportering åååå (Statsrekneskapen)
For eksempel: Statsregnskapet - regnskapsrapportering 2024 (Statsrekneskapen)
Sakstittel: Statsregnskapet - regnskapsrapportering åååå (Statsrekneskapen)
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 131
Én sak per regnskapsår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Rapportering til statsrekneskapen for åååå
Brev fra Kunnskapsdepartementet
|
I
|
|
Kvartalsregnskap, rapporter, vedtak, etc. |
Årsavslutning - frister i forbindelse med lønn og lønnsnær HR
Økonomiavdelingen sender ut påminnelse til enhetene om å fullføre tidsregistrering, registrering av ferieavvikling, betaling av reiseregninger m.m. før årsavslutning. Det opprettes én sak per regnskapsår, og sakstittelen følger dette oppsettet:
Årsavslutning åååå - frister i forbindelse med lønn og lønnsnær HR
For eksempel: Årsavslutning 2024 - frister i forbindelse med lønn og lønnsnær HR
Sakstittel: Årsavslutning åååå - frister i forbindelse med lønn og lønnsnær HR
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 041.0
Én sak per regnskapsår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Årsavslutning åååå - frister for lønn og lønnsnær HR |
N |
Årsoppgaver til selvstendig næringsdrivende
Det opprettes én sak per regnskapsår, og sakstittelen følger dette oppsettet:
Årsoppgaver til selvstendig næringsdrivende åååå
For eksempel: Årsoppgaver til selvstendig næringsdrivende 2024
Sakstittel: Årsoppgaver til selvstendig næringsdrivende åååå
Administrativ enhet: 2170 Økonomiavdelingen
Arkivdel: Saksarkiv
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 142
Én sak per regnskapsår
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Årsoppgave åååå |
U |
Fond og legater
Fond og legater har fra og med 01.01.2024 fått sin egen arkivdel i Elements under journalenhet DS01. Arkivdelen heter «FOND – Arkiv for fond og legater» og de administrative enhetene i denne arkivdelen er (navn i stedet for 4 tall):
FOND-MELTZ – L. Meltzers Høyskolefond
FOND-FOL – Fond og legater ved Universitetet i Bergen
FOND-UNIF – Unifond AS
FOND-ANDRE – Andre stiftelser som UiB fører regnskap for
Kontaktpersoner for fondsforvaltningen ved UiB er Ursula Høie og Bodil Jakobsen Karlsen ved Økonomiavdelingen. Inntil 2024 arkiverte fondsforvaltningen sin dokumentasjon i Doculive.
Arkivering for fondsforvaltningen
Sakstittelen for saker i arkivdelen for fondsforvaltning følger dette oppsettet:
Årstall Navn på fond - tema
For eksempel: 2024 L. Meltzers Høyskolefond - tildeling - prosjektstipend
Sakstittel: åååå Navn på fond - tema
Administrativ enhet: Fondet
Arkivdel: Fond
Primærklassering: Prinsipp: Arkivnøkkel UiB, ordningsverdi: 161
|
||
Journalposter |
Dok |
U. off. |
Tildelingsbrev tema fond åååå |
U |
Arkivering av søknader
De som søker (studenter, ansatte og eksterne) laster opp søknaden sin i en database som IT-avdelingen har laget. Her arkiveres både søknad og rapport, og det diskuteres om hvorvidt disse også skal arkiveres i Elements.
Se også
Sist oppdatert: 24. juli 2024