Personalreglement
PERSONALREGLEMENT FOR KUNST- OG DESIGNHØGSKOLEN I BERGEN Forhandlet frem av partene ved Kunsthøgskolen i Bergen 09.02.11. DEL 1. Generelt§ 1 Reglementets virkeområde Dette reglementet gjelder for alle ansatte der Kunst- og designhøgskolen i Bergen (KHiB) har arbeidsgiveransvaret og bygger på Lov om universiteter og høgskoler (uhl.), Lov om statens tjenestemenn (tjml.), Hovedavtalen i staten (HA) og Hovedtariffavtalen i staten (HTA). Reglementets del 3. gjelder tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger. Reglementets del 4. gjelder tilsetting i teknisk- administrative stillinger. Reglementets del 5. gjelder tilsetting i lederstillinger. § 2 Unntak fra personalreglementets bestemmelser Reglene i del 3., 4. og 5 gjelder ikke for tilsetting av tjenestemenn for kortere tid enn seks måneder, jfr. tjml. § 6 nr. 1 (uhl. § 6-3). I disse tilsettingssakene, heretter betegnet som administrativ tilsetting, gjelder ikke kravene til kunngjøring og innstilling. Dekan har tilsettingsmyndighet for undervisnings- og forskerstillinger. Direktør, eller den direktøren gir fullmakt, har tilsettingsmyndighet for teknisk- administrative stillinger. En tilsetting/forlengelse av et tilsettingsforhold som vil strekke seg utover seks måneder, skal behandles etter reglementets vanlige regler. § 3 Kvalifikasjonsprinsippet i staten I ledig stilling ved KHiB skal den best kvalifiserte søker for den aktuelle stillingen tilsettes. I vurderingen av hvem som er best kvalifisert, skal det legges vekt på søkerens utdanning, yrkeserfaring og personlige egnethet, sammenholdt mot de kvalifikasjonskrav som er oppstilt i kunngjøringen av stillingen. DEL 2. Kunngjøring og behandling av søknader§ 4 Kunngjøring av stillinger Ledige stillinger skal som hovedregel kunngjøres offentlig og besettes etter alminnelig konkurranse (jfr. tjml. § 2 og uhl § 6-3). Leder ved den enkelte avdeling eller enhet utarbeider forslag til utlysingstekst/betenkning. § 5 Unntak fra kunngjøring av stillinger Unntak fra hovedregelen i tjenestemannslovens § 2 om at ledige stillinger skal kunngjøres offentlig, kan gjøres av tilsettingsorganet i følgende tilfeller: 1. Ved tilsetting av vikarer og andre midlertidige tjenestemenn som tilsettes for seks måneder eller mindre, jfr. tjenestemannsloven § 6 nr. 1 2. For å sikre planlagt undervisning, kan tilsettingsutvalget rent unntaksvis, og når særlige grunner taler for det, foreta tidsbegrenset tilsetting i inntil ett år i undervisnings- og forskerstillinger uten forutgående kunngjøring. Særlige grunner kan blant annet være at ansatte slutter i løpet av studieåret, blir langvarig sykmeldt eller dør. 3. Dersom midlertidig ansatte eller vikarer har rettskrav på tilsetting, kan tilsetting foretas uten forutgående kunngjøring. Forutsetning for tilsetting uten forutgående kunngjøring er at den som tilsettes tidligere har vært vurdert som kvalifisert for tilsetting for tilsvarende stilling ved institusjonen. Slik tilsetting kan ikke foretas hvis mer enn ett medlem av tilsettingsorganet motsetter seg dette. 4. Ved tilsetting i arbeidsforhold med kortere arbeidstid enn 15 timer ukentlig eller med mindre enn 15/40 av full lønn for tilsvarende heltidsstilling. Dette gjelder ikke for bistillinger. 5. Styret kan, når særlige grunner taler for det, foreta tilsetting i professor II stillinger uten forutgående utlysning i medhold av uhl. § 6-3 (4). § 6 Kunngjøringens innhold 1. Kunngjøringen skal inneholde en beskrivelse av stillingen, opplysninger om evt. stillingsbetenkning, opplysninger om tittel og ansvarsområde, kvalifikasjonskrav, lønnsvilkår og eventuelt innskudd i Statens pensjonskasse, arbeidssted (for tiden) og hvem som kan gi nærmere opplysninger om stillingen og arbeidsmiljøet. Det skal opplyses om søknadsfristen, som ikke må være kortere enn to uker og opplyses om fra hvilket tidspunkt stillingen er ledig. 2. Kunngjøringen skal også inneholde opplysninger om stillingen er en heltids- eller deltidsstilling og om det er en fast eller midlertidig stilling. Dersom en stilling i en annen stillingskategori kan forventes å bli ledig ved at den utlyste stillingen besettes av intern søker, og det er aktuelt å besette denne stillingen samtidig, skal dette opplyses i kunngjøringen, slik at det også er anledning til å inkludere denne stillingen i søknaden. 3. Dersom stillingsinnehaveren plikter å gjennomgå opplæring, skal dette fremgå av kunngjøringen. 4. Utlysingsteksten for stillinger skal utformes med sikte på å rekruttere søkere av begge kjønn, med innvandrerbakgrunn og nedsatt funksjonsevne. For stillingsgrupper der det ene kjønnet er underrepresentert, bør det i utlysingsteksten tas inn en formulering om at det underrepresenterte kjønn oppfordres til å søke stillingen. § 7 Vilkårene for fornyet kunngjøring En stilling skal lyses ut på nytt dersom det ikke har meldt seg et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere og det må forventes at en ny utlysing kan endre på dette forholdet. Dersom tilsettingsmyndigheten på et vesentlig punkt ønsker å fravike kvalifikasjonskravene i kunngjøringen, skal også stillingen utlyses på nytt. Det samme gjelder om det har gått uforholdsmessig lang tid siden kunngjøring ble foretatt, eller om forholdene har endret seg vesentlig. § 8 Behandling av søknader 1. Etter utløpet av søknadsfristen skal det snarest settes opp en liste over søkerne (utvidet søkerliste) som skal innehold søkernes navn, alder og fullstendige opplysninger om deres utdanning og praksis i både offentlig og privat virksomhet, jf § 15 i forvaltningsforskriften, gitt ved kgl.res. av 15. desember 2006. 2. Det skal også snarest settes opp offentlig søkerliste som skal inneholde søkernes navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune jfr. offentlighetsloven § 25. Hvis en søker ber om å bli unntatt fra offentlighet, skal det vurderes om vilkårene for dette er tilstede. Det skal framgå av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn disse har. DEL 3. Innstilling og tilsetting i undervisnings- og forskerstillingerStillingene det her refereres til er stillinger i l.pl. 17.510; Undervisnings- og forskerstillinger. For stilling som kode 1017 stipendiat, under lønnsplan 17.515, er innstillingsmyndigheten delegert til det nasjonale stipendprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid. Styret ved KHiB er tilsettingsmyndighet. Styret ved KHiB har vedtatt at ansettelse i stillinger der kunstnerisk/designfaglig kompetanse inngår i kvalifikasjonskravene normalt skal være på åremål (jfr. Uhl § 6-4, bokstav j). Styret kan imidlertid, på bakgrunn av tilrådning fra avdeling og berørte tjenestemannsorganisasjoner når tungtveiende faglige grunner tilsier det, bestemme at faglige stillinger skal utlyses for fast ansettelse. 3.1. Sakkyndig vurdering ved tilsetting i undervisnings- og forskerstillingerBestemmelsene her kommer i tillegg til "Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger." § 9 Sakkyndig vurdering 1. Ordinære åremålsstillinger som førsteamanuensis eller professor skal vurderes av en sakkyndig komité, jfr. kravet i uhl. § 6-3, nr 3. Vurderingen skal inngå i innstillingsmyndighetens vurdering og innstilling til styret. 2. Ved sakkyndig vurdering i forbindelse med ansettelse i stilling som høgskolelektor vurderes den kunstfaglige/designfaglige kompetansen av en sakkyndig oppnevnt av dekan. § 10 Oppnevning av sakkyndig komité 1. Styret har delegert til rektor å oppnevne medlemmer av sakkyndig komité etter forslag fra innstillingsmyndigheten. 2. De sakkyndige bør normalt tre sammen som komité. Komiteen skal normalt bestå av tre medlemmer, hvorav to er eksterne medlemmer. Ett av medlemmene skal oppnevnes som leder av komiteen. Habilitet skal vurderes. Vanlige regler for habilitet etter fvl § 6 gjelder her. I tillegg vil et medlem av et sakkyndig utvalg normalt regnes som inhabil dersom faglig samproduksjon med en av søkerne inngår i vurderingsgrunnlaget. 3. Begge kjønn skal være representert i komiteen. Dette kan bare fravikes, hvis det klart kan dokumenteres at slik representasjon ikke vil være praktisk gjennomførbart (jfr. Uhl. § 6-3 (3)) 4. Den sakkyndige komiteens medlemmer skal selv ha kompetanse på samme nivå som den stillingen det skal vurderes søkere til. 5. Minst ett medlem bør komme fra et av de øvrige nordiske landene. 6. Komiteen kan be om at det oppnevnes spesialsakkyndige for å avgi uttalelse om deler av materialet som er sendt inn. 7. Søkerne skal underrettes om hvem som er oppnevnt som sakkyndig. § 11 Sakkyndig komités vurdering av søkerne 1. Sakkyndig komité skal foreta en bedømmelse av søkernes faglige kvalifikasjoner. Dette gjøres med utgangspunkt i de kriterier som er fastsatt i betenkningen for den aktuelle stillingen og mal for sakkyndig vurdering, fastsatt av styret 23.10.07. Komiteen skal normalt avgi en felles uttalelse til innstillingsmyndigheten. Eventuell dissens i komiteen skal fremgå av uttalelsen. Innstillingsmyndigheten kan be de sakkyndige om en utfyllende begrunnelse. 2. Når uttalelse fra de sakkyndige foreligger, sendes uttalelsen til søkerne med en merknadsfrist på minimum ti dager. 3. Komiteen avgir innstilling i prioritert rekkefølge. Innstillingen skal begrunnes. 3.2 Innstilling ved tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger § 12 Innstillingsutvalg 1. Dekan ved den avdeling hvor der er ledig stilling oppnevner i samråd med rektor innstillingsutvalg for den enkelte stilling. Et innstillingsutvalg har normalt følgende sammensetning: Dekan, en ansatt i undervisnings- og forskerstilling fra gjeldende fagområde, en student fra avdelingen oppnevnt av dekan i samråd med studentrådet og personalsjef. Dekan leder innstillingsutvalget. Rektor kan etter samråd med dekan beslutte at innstillingsutvalget skal suppleres med ytterligere en ansatt i undervisnings- og forskerstilling, evt. rektor selv. 2. Innstillingsutvalget tilrettelegger for åpne prøveforelesninger og intervju av de søkere som gruppen anser som aktuelle innenfor rammen av de søkere som er funnet kunstfaglig/designfaglig kompetent. Innstillingsutvalget fremmer begrunnet forslag om ansettelse. Forslaget skal bygge på: - Stillingsbetenkning - Sakkyndig vurdering - Prøveforelesning - Intervju - Referanser 3. Personlige kvalifikasjoner skal vurderes sammen med faglige kvalifikasjoner og danne grunnlag for endelig rangering. 4. Ved dissens har mindretallet anledning til å få sin stemmegivning og begrunnelse protokollert. 5. Dersom det er flere kvalifiserte søkere til en stilling, skal vanligvis tre søkere innstilles i prioritert rekkefølge. § 13 Innsynsrett Søkernes (partenes) innsynsrett i en formell innstilling reguleres i forskrift av 15. desember 2006 nr. 1456 til forvaltningsloven (forvaltningsforskriften). En part i en sak har rett til å gjøre seg kjent med hvem som er innstilt til stillingen og den rekkefølgen de er innstilt. 3.3 Tilsetting i undervisnings- og forskerstillinger§ 14 Tilsettingsmyndighet Styret selv er ansettelsesmyndighet i undervisnings- og forskerstillinger ihht uhl § 6-3. Tilsettingen foretas på grunnlag av innstilling, jfr § 12. DEL 4. Innstilling og tilsetting i teknisk- administrative stillingerStillingene det her refereres til er alle stillinger ved KHiB som ikke er særlig omtalt i del 3. og del 5. 4.1 Innstilling ved tilsetting i teknisk- administrative stillinger§ 15 Innstillingsmyndighet 1. Et innstillingsråd for den aktuelle stilling foretar innstilling når tilsettingsrådet har tilsettingsmyndighet, jfr. tjml § 4 nr.2. 2. Innstillingsrådet skal bestå av tre medlemmer og ha følgende sammensetning:
- Stillingens nærmeste overordnete som også er rådets leder
- Et medlem med varamedlem oppnevnt av rådets leder
- Et medlem med varamedlem oppnevnt av tjenestemannsorganisasjonene i fellesskap.
3. Ved tvil om hvem som skal regnes som stillingens nærmeste overordnede er administrerende direktør innstillingsrådets leder. § 16 Oppnevning av tjenestemannsrepresentanter 1. Tjenestemannsrepresentantene skal i alminnelighet tilhøre den samme tjenestemannsgruppe som den ledige stillingen. Med tjenestemannsgruppe menes stillingsgrupper som er i bruk ved Kunsthøgskolen i Bergen for teknisk og administrativt tilsatte. 2. Den tjenestemannsorganisasjon som organiserer tjenestemenn i vedkommende tjenestemannsgruppe og som enten selv eller gjennom tilslutning til en hovedsammenslutning, er forhandlingsberettiget, oppnevner representanter for tjenestemennene med personlige vararepresentanter. Er det flere forhandlingsberettigede organisasjoner som har medlemmer i vedkommende tjenestemannsgruppe, oppnevner organisasjonene i fellesskap representantene med vararepresentanter. 3. Dersom tjenestemannsorganisasjonene ikke blir enige seg imellom om hvem som skal oppnevnes, skal den organisasjon som har størst prosent innen den aktuelle stillingskategori tilsettingen der tilsetting skal foretas, oppnevne tjenestemannsrepresentanten. 4. Tjenestemannsrepresentantene oppnevnes for inntil tre år om gangen. § 17 Saksbehandlingen i innstillingsrådet 1. Innstillingsrådet foretar en vurdering av søkerne og avgir innstilling på grunnlag av søknadene, kunngjøringen og opplysninger som fremkommer under intervjuet eller på annen måte. Innstillingen skal være skriftlig. Innstillingsrådet skal foreta en rangering av de tre best kvalifiserte søkerne. Rangeringen skal begrunnes. 2. Rådet er beslutningsdyktig om minst halvparten av medlemmene deltar. 3. Innstillingen og eventuelle dissenser tas inn i innstillingsprotokollen. Protokollen underskrives av alle medlemmer som har deltatt ved utarbeidelse av innstillingen. Disse har også rett til å begrunne sitt standpunkt i protokollen. 4. Søkerne kan gjøres kjent med hvem som er innstilt til stillingen og den rekkefølge de er innstilt i, jfr. kap. 5 i forskrift av 15. desember 2006 nr. 1456 (forvaltningslovforskriften). 4.2 Tilsetting i teknisk- administrative stillinger§ 18 Tilsettingsmyndighet Tilsettingsrådet skal bestå av fire medlemmer og ha følgende sammensetning:
- Administrerende direktør
- Personalsjef, som er rådets leder
- To tjenestemannsrepresentanter
§ 19 Oppnevning av tjenestemannsrepresentanter 1. Tjenestemannsrepresentantene skal tilhøre den samme tjenestemannsgruppe som den ledige stillingen. 2. Den tjenestemannsorganisasjon som organiserer tjenestemenn i vedkommende tjenestemannsgruppe og som enten selv eller gjennom tilslutning til en hovedsammenslutning, er forhandlingsberettiget, oppnevner representanter for tjenestemennene med personlige vararepresentanter. Er det flere forhandlingsberettigede organisasjoner som har medlemmer i vedkommende tjenestemannsgruppe, oppnevner organisasjonene i fellesskap representantene med vararepresentanter. Tjenestemannsrepresentantene representerer ikke sin egen organisasjon, men skal ivareta interessene til samtlige søkere. 3. Tjenestemannsrepresentantene oppnevnes for en periode på to år om gangen. Funksjonstiden settes slik at den ikke løper ut samtidig for alle tjenestemannsrepresentantene innen samme tjenestemannsgruppe. Kan organisasjonene ikke bli enige om hvem som skal oppnevnes, oppnevnes to tjenestemannsrepresentanter med vararepresentanter etter følgende regler: - For at en organisasjon skal kunne utpeke representanter etter reglene nedenfor, må den ha som medlemmer minst 25 % av de organiserte tjenestemennene i tjenestemannsgruppen. - Primærorganisasjonene under samme hovedsammenslutning kan slå sammen medlemstallet i relasjon til reglene i denne paragraf. - Dersom to eller flere tjenestemannsorganisasjoner organiserer tjenestemenn i vedkommende tjenestemannsgruppe, skal de to organisasjonene som har størst medlemstall innen gruppen oppnevne hver sin representant med vararepresentant. § 20 Saksbehandlingen i tilsettingsrådet 1. Vedtak i tilsettingsrådet skjer i møte, med mindre rådets leder finner at saken kan forelegges skriftlig eller behandles på annen betryggende måte. Leder innkaller til møte med rimelig varsel. 2. Tilsettingsrådet er beslutningsdyktig om minst halvparten av medlemmene deltar. 3. Det endelige tilsettingsvedtaket tas inn i en protokoll som underskrives av medlemmer som har vært med på vedtaket. Ved en eventuell klage har hvert av disse medlemmene rett til å grunngi sitt standpunkt i protokollen. Protokollen skal eventuelt følge saken til høyere organ. § 21 Overgang fra midlertidig til fast tilsetting En midlertidig tilsatt tjenestemann, tilsatt etter offentlig kunngjøring og vanlig tilsettingsprosedyre, kan tilsettes fast uten ny kunngjøring og behandling av innstillende myndighet. Tilsettingen foretas av tilsettingsrådet. § 22 Melding om tilsetting mv. 1. Ved tilsetting gis den som tilsettes skriftlig melding om tilsettingen. Tilsettingsbrevet skal inneholde orientering om de lover, instrukser og reglementer som for tiden gjelder for stillingen. Hjemmel for tidsbegrenset tilsetting skal framgå av tilsettingsbrevet. Tilsettingsbrevet må videre inneholde en orientering om prøvetid dersom tjenestemannen tilsettes på prøve, denne må bekreftes skriftlig av søker, jfr. tjenestemannsloven § 8, nr. 1. Også for arbeidsforhold av lite omfang som nevnt i tjenestemannslovens § 6, pkt. 2 e, gis skriftlig melding. 2. Den som tilsettes gis en svarfrist på minimum én uke. 3. Alle søkere skal underrettes om at stillingen er besatt når den tilsatte har bekreftet at stillingen mottas, jfr. forvaltningslovens § 27, 1. ledd. Underretningen skal inneholde navnet på den som er tilsatt i stillingen. DEL 5. Innstilling og tilsetting i lederstillingerStillingene det her refereres til er: Høgskoledirektør, dekan, studiesjef, økonomisjef, it-sjef og personalsjef samt stillinger på tilsvarende nivå. 5.1 Innstilling ved tilsetting i lederstillinger§ 23 Innstillingsmyndighet Styret, eller den styret gir fullmakt oppnevner innstillingsråd for stilling som høgskoledirektør, dekan, studiesjef, økonomisjef, it-sjef og personalsjef samt stillinger på tilsvarende nivå. 5.2 Tilsetting i lederstilling§ 24 Tilsettingsmyndighet Styret selv tilsetter i stilling som høgskoledirektør, dekan, studiesjef, økonomisjef, it-sjef og personalsjef samt stillinger på tilsvarende nivå. DEL 6. Beregningsregler, ordensstraff, oppsigelse, suspensjon, avskjed og klage§ 25 Beregning av tjenestetiden 1. Ved beregning av tjenestetid etter tjml. §§ 9 og 10 medregnes all sammenhengende tjeneste ved KHiB. 2. Dersom hele eller deler av annen virksomhet overføres til KHiB, skal sammenhengende tjeneste fra den tidligere virksomhet medregnes. §26 Ordensstraff Ordensstraff etter tjml. § 14 slettes etter fem år. § 27 Vedtaksorgan i saker om ordensstraff, oppsigelse, suspensjon og klage 1. Vedtak om at tjenestemann skal sies opp, ilegges ordensstraff, suspenderes eller gis avskjed, treffes av tilsettingsorganet. 2. Dersom saken krever særlig rask avgjørelse, kan vedtak om suspensjon eller overføring til annen tjeneste treffes av administrerende direktør eller den han bemyndiger. Hvor styret er tilsettingsorgan, kan rektor beslutte kortvarig suspensjon i tjenesten i påvente av styrets behandling. § 28 Saksbehandlingsregler, klage 1. Klageinstansen ved klage over vedtak om avskjed, oppsigelse, suspensjon eller ordensstraff er departementet når vedtaket er fattet av styret, og ellers av styret selv, jfr. universitets- og høgskoleloven § 11-3 (3). 2. Klagefristen er tre uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part, jfr. forvaltningsloven § 29. DEL 7. Andre bestemmelser§ 29 Arbeidstid mv. Alle tjenestemenn plikter å overholde den arbeidstid som til en hver tid er bestemt for dem. Nærmeste foresatte er forpliktet til å føre kontroll med at de underordnede overholder den fastsatte arbeidstid og at denne utnyttes effektivt. Nærmeste foresatte har ansvar for at det føres kontroll med underordnedes ferie- og sykefravær. § 30 Permisjoner 1. Søknad om permisjon omtalt i hovedtariffavtalen, hovedavtalen og Statens personalhåndbok, avgjøres av personalavdelingen etter innstilling fra nærmeste foresatte. 2. Velferdspermisjon vurderes etter Hovedtariffavtalen i staten, fellesbestemmelsene § 22. Søknad om velferdspermisjon avgjøres av nærmeste foresatte. Kopi av avtalen sendes til Personalavdelingen. § 31 Ferie og ferielister Ferien avvikles i henhold til ferieloven og Hovedtariffavtalen for staten. Foresatt tjenestemyndighet setter opp og godkjenner ferielister innen 1. mai. Nærmeste foresatte godkjenner endring av ferie og søknad om overføring av ferie til neste kalenderår. Det skal sørges for forsvarlig bemanning til enhver tid. § 32 Attest 1. Nærmeste foresatte skal utarbeide attest til tilsatte som fratrer sin stilling etter oppsigelse eller avskjed, eller som ber om det. Attesten skal inneholde navn, fødselsdato, stilling(er), og dato for tiltredelse og eventuell fratredelse fra stillingen(e). I tillegg skal det gis opplysninger om hvilke arbeidsområder den tilsatte har hatt. 2. Attesten kan gi en vurdering av tjenestemannen og utførelsen av arbeidet, dersom dette ønskes av tjenestemannen selv. §33 Ikrafttredelse og revisjon Dette reglement er fastsatt etter forhandlinger med tjenestemannsorganisasjonene ved KHiB 09.02.2011. Reglementet er stadfestet av FAD via KD **.**.2011 og trer i kraft **.**.2011. Hver av partene i virksomheten og stadfestelsesmyndigheten kan når som helst kreve at reglementet tas opp til revisjon, jfr. tjml. § 23 nr. 3.
|