Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Kassasjonsbestemmelser

 
   

Det arbeides med en ny Felles bevarings- og kassasjonsbestemmelser for statsforvaltningen. Den er ikke vedtatt ennå, men vil ha innvirkning ikke bare på bevaring og kassasjon, men trolig også arkivnøkkelen i staten. På Riksarkivets sider er det mer informasjon om arbeidets framdrift.

Gangen i en bevarings- og kassasjonsvurdering:

1. En bevarings- og kassasjonsvurdering begynner alltid med en overordnet vurdering (

makrovurdering

) av organets funksjoner, myndighetsutøvelse og rolle i samfunnsutviklingen.

2. Hvis makrovurderingen viser at organet har eller har hatt viktige samfunnsfunksjoner, at dets myndighetsutøvelse har fått varige og dyptgripende konsekvenser eller at organet har hatt en viktig rolle i samfunnsutviklingen, er neste skritt å undersøke om dette er dokumentert i det aktuelle materialet.

3. Hvis makrovurderingen ikke taler for bevaring av materialet, kan allikevel materialet ha et innhold som i seg selv er bevaringsverdig. Det må derfor vurderes om materialet gir viktig informasjon om forhold i samfunnet på et gitt tidspunkt, eller belyser samfunnsutviklingen, og dermed er bevaringsverdig.

4. Hvis de forutgående vurderingene viser at materialet ikke har historisk eller forskningsmessig verdi, må det vurderes om materialet dokumenterer personers eller virksomheters rettigheter og plikter. Hvis man på forhånd vet at store deler av materialet er rettighetsdokumentasjon, for eksempel eiendomsopplysninger, som det vil være knyttet rettigheter til i svært lang tid fremover, er det ikke nødvendig å bruke mye tid på makrovurderingen.

5. Hvis materialet heller ikke inneholder rettighetsinformasjon, blir konklusjonen at materialet ikke er bevaringsverdig for ettertiden. Hvor lenge materialet skal oppbevares før det kasseres dvs. slettes eller destrueres, avhenger av organets egne administrative og rettslige behov.

Laster...